Poep

Poep

Onze kleine dreumes in inmiddels niet zo klein meer. Katie is over drie maanden al twee jaar en begint zich al als een echte peuter te gedragen. Krijsen als ze haar zin niet krijgt, zich op de grond gooien in het winkelcentrum en nee zeggen staat allemaal op het programma.
Ze begint ook meer te praten en weet zich goed duidelijk te maken. Nu alleen nog met onverstaanbare zinnen of losse woorden. Een van die woorden is poep. Het was niet helemaal duidelijk wat ze daar precies mee bedoelde. Dus vroeg ik of ze op het potje wilde. Ze zei ‘ja’. Dat woord staat gelukkig ook op haar repertoire. Al bedoelt ze dan niet altijd ja. Toch wil ze wel vaak op het potje zitten. Af en toe plast ze er ook op.

Vanaf onze vakantie afgelopen zomer wil ze niet meer op het potje. Ik deed toen al een jaar babyzindelijkheidscommunicatie (BZC) met haar. Ze heeft daarmee als baby heel vaak haar luier schoon gehouden. Niet omdat ik zo goed aanvoelde wanneer ze moest plassen, maar omdat ik haar kennelijk op de goede momenten boven het potje of de wc hield. Tot ze niet meer wilde. Dat was negen maanden geleden. Sindsdien heeft ze twee keer op het potje geplast en de laatste weken ook op de wc.
Het gekke is dat ze het niet fijn vindt. Als ze plast lijkt ze te schrikken en begint ze te jammeren. Twee weken geleden kwam ze zelfs al plassend en huilend van het potje af en plaste ze op de badmat verder. Ondertussen zat ik haar positief toe te juichen. “Ja, je plast. Goed zo! Tsss.” Dat tsss-geluid moet je vanaf het begin doen als je ze ziet plassen voor de herkenning. Daarna is ze dan wel weer blij. Alsof ze iets nieuws heeft geleerd.

Laatst liet ik haar zonder luier lopen omdat ze steeds poep zei. Ze zei ja toen ik vroeg of ze op het potje wilde, maar bleef kort zitten en probeerde haar broek op te trekken. Kennelijk voelt ze dat er iets uit moet, alleen weet ze niet precies wat ze ermee aan moet. Dan roept ze steeds poep en gaat naar het potje, doet niets en had ineens op de grond geplast. Dat vond ze niet fijn. Ze wil wel, maar mist een stukje van het proces. Of ze nou poep of plas bedoelt is ook niet helemaal duidelijk. Voor haar zelf waarschijnlijk ook niet. Poep betekent nu iets met het potje of de wc.

Ze heeft er in ieder geval veel interesse in. Ook in het handen wassen daarna. Net als haar grote zus komt ze daarna haar handen laten ruiken zodat je weet dat ze echt schoon zijn. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkelt. Ze is nu wel duidelijk aan het communiceren over haar zindelijkheid. Alleen een beetje onduidelijk.
Wel heel knap, vooral omdat ze zelf geen idee heeft wat er allemaal gebeurt. Ik vind het in ieder geval geweldig dat ze er mee bezig is. Of dat door de BZC komt weet ik niet. Misschien is er onbewust iets blijven hangen dat nu bij haar naar boven komt. Ik probeer zoveel mogelijk in te spelen op haar signalen en hoop dat zij het ook leuk vindt. Dat is namelijk het belangrijkste bij BZC.

foto: Alexas Fotos – Pixabay

Yoga bij griep

Yoga bij griep

De lente komt eraan en de zon schijnt weer vaker. Mensen bloeien op en voelen zich fitter. Maar na een winter met weinig daglicht en veel binnen zitten is je weerstand vaak laag. Ik hoor veel gesnotter en gehoest om me heen. Laatst was ik zelf ook even gevloerd. Mijn hele lichaam deed pijn en ik voelde me koortsig. Niks ernstigs, maar heel vervelend. Gelukkig kan yoga verlichting geven.

Bij griep en koorts moet je geen intensieve yogahoudingen doen. Misschien zelfs helemaal geen houdingen. Meditatie is wel heel goed om te doen. Dit kan gewoon in bed. Liggend of zittend en lekker onder je dekbed.

Liggend raakte ik zonder echt in slaap te vallen, verstrikt in allerlei koortsdromen. Slapen vind ik een geweldig medicijn, maar dat lukt niet met overal pijn. Dus deed ik het zittend. Eerst kort wat yogaoefeningen tegen de pijn. Alles zo lui mogelijk. Niet forceren, eigenlijk alleen een beetje rekken alsof je net wakker bent.

  • Voetzolen tegen elkaar en voorover hangen met je bovenlichaam.
  • Armen boven je hoofd strekken, handen vast en ver naar achter reiken.
  • Daarna opzij buigen
  • Met gestrekte benen naar je voeten reiken

Daarna ga je zitten en dat hoeft niet kaarsrecht. Je mag jezelf ondersteunen met kussens of tegen het hoofdeinde van je bed. Zorg wel dat je een beetje rechtop zit. Dan kan de energie in je lichaam beter stromen, kunnen afvalstoffen beter afgevoerd worden en is er meer ruimte voor je longen. Dat laatste is wel fijn als je verkouden bent en je neus en luchtwegen verstopt zitten.
Adem een keer diep in en uit (desnoods door je mond) en volg daarna je adem met je aandacht. Voel hoe je inademt en hoe je uitademt. Dit is het enige.

Misschien komen er wel allemaal frustraties naar boven over hoe je je voelt. Duw die niet weg, maar ga gewoon door met je adem volgen. Doe de oefening zo lang je wil. Hopelijk geeft het wat rust en komen je lichaam en geest weer in balans en ben jij snel weer fit. Als je moe wordt en wil slapen, mag dat. Goed uitrusten is belangrijk voor je herstel. Dit mag je natuurlijk ook allemaal doen als je niet ziek bent.

Bewerking van mijn blogpost op Yoga 4 Everybody

 

Deja yoga

Deja yoga

Vijf jaar geleden was ik uitgerekend van Nora. Ook op een maandag. Omdat ze nog even op zich liet wachten ging ik die dag naar zwangerschapsyoga. Ik heb die lessen echt gemist na de bevalling. Wat ik er zo fijn aan vond vertel ik op Yoga 4 Everybody in mijn blog.

Vanavond ga ik bij dezelfde yogadocent een yogales volgen. Na de geweldige zwangerschapsyogalessen kom ik nog graag af en toe bij haar terug. De lessen hebben me geholpen om me voor te bereiden op mijn bevalling, voor zover dat mogelijk is. Maar ze hebben me vooral tijdens de zwangerschap geholpen. Je blijft op een makkelijke manier in beweging, je krijgt de kans te ontspannen en je hebt aandacht voor je baby. Ik raad het iedere zwangere aan.