Wie het gevolgd heeft weet dat ik vanaf kort na de geboorte babyzindelijkheidscommunicatie (BZC) met Katie doe. Ze heeft vaak op het potje geplast en gepoept en hield daarna langer haar luier droog. Om je baby op tijd op het potje te zetten moet je de signalen die hij geeft kunnen lezen. Die signalen probeer ik bij Katie al vanaf het begin te ontdekken, maar het lukt me niet. Echt helemaal niet. Het enige signaal dat ik ontdekt heb is een rood hoofd. Maar dan is de handeling al begonnen, dus dat telt niet als signaal.
Vaak hield ik haar boven de wc als ik zelf ook ging of zette ik haar op het potje bij het verschonen. Dan kwam er meestal wel wat. Ik maakte het tsss-geluid en benoemde dat ze plaste. Later maakte ik ook het gebaar voor plassen erbij, waarmee ze zelf aan kan geven dat ze moet plassen. Maar dat doet ze dus niet.

Vakantiestop
In juli gingen we voor drie weken naar Griekenland. In het vliegtuig verschoonde ik haar en een paar uur later was haar luier nog droog. Toen hield ik haar boven de wc en plaste ze. En daarna niet meer. De indrukken van de nieuwe omgeving waren denk ik te veel. Ook kreeg ze tandjes, had ze last van de warmte en probeerde ze te leren lopen. Te veel aan haar hoofd om ook nog zindelijk te doen.
Ik bleef het proberen, maar ze bleef niet zitten en wrong zich los. Thuis zou het wel weer goed gaan, dacht ik. Niet dus. Geen interesse in potje, wc of zelfs wastafel. Ik heb toevallig nog een paar plasjes opgevangen, maar verder is de communicatie of zindelijkheid sindsdien ver te zoeken.

Nieuwe poging
Nu twee maanden later blijf ik het potje aanbieden. Geen interesse van mijn 15 maanden oude dreumes. Ik snap er helemaal niets van, want ik geloof nog steeds wat ik eerder over BZC schreef. Dus dat baby’s zindelijk geboren worden en dat kunnen blijven als wij goed op hun signalen inspelen. Ik het boek ‘Je baby op het potje’ wordt dit duidelijk uitgelegd. Tijd om het opnieuw te lezen. Zindelijk is Katie nog niet, maar communiceren blijven we proberen.

2 gedachtes over “Potjespauze

Plaats een reactie